اصول عکاسی از دود

اصول عکاسی از دود

اصول عکاسی از دود

امروزه عکاسانی که تعدادشان هم کم نیست به عکس گرفتن از دود و اشکال مختلف آن و ایجاد جلوه های زیبا به کمک دود روی آورده اند لذا در این مقاله نکاتی را از زبان یکی از عکاسان حرفه ای که در این زمینه بسیار موفق بوده است برای شما ارائه می کنیم به امید اینکه مورد توجه علاقه مندان آموزش های عکاسی ما قرار گیرد.

بهترین توصیه ای که به شما می توانم بکنم این است که نور خود را کنترل نمایید. نور پردازی در عکاسی کاری مهم است و در عکاسی از دود واجب و اجتناب ناپذیر است. وقتی از نور صحبت می کنیم باید به هر دو جنبه آن توجه نماییم یعنی جهت و شدت نور.

اصول عکاسی از دود

جهت نور

یکی از اصول نور پردازی دود این است که خود دود را نور پردازی کنید و نه پشت زمینه آن را. و درست به همین دلیل است که نمی توانید از فلاش دوربین خود یا نور محیط برای این منظور استفاده نمایید. چون این منابع نور پشت زمینه را بیش از خود دود نمایان می کنند و حال آنکه باید برعکس عمل کنید. و به خصوص وقتی که یک سطح صاف در پشت زمینه دود قرار دارد اگر از نور فلاش استفاده نمایید این پشت زمینه نور بیشتری بازتابش می کند تا خود دود و بیشتر در عکس نمایان خواهد بود.

اما کلید عکاسی از دود این است که فقط به خود دود نور بدهید و نه چیز دیگر. برای این منظور من از یک فلاش مجزا ( که روی دوربین سوار نمی شود) استفاده می کنم  و آنرا در زاویه ۹۰ درجه نسبت به دوربین قرار می دهم و با استفاده از رفلکتور هایی جهت تابش نور را محدود می کنم تا نور به پشت زمینه نتابد. شما می تواند نور را در زوایای مختلف امتحان کنید می توانید آنرا بالا یا پایین بگذارید. تا زمانیکه اصول کار را رعایت می کنید قانون سفت و سختی وجود ندارد و به راحتی می توانید موقعیت ها مختلف را امتحان نمایید و از تجربه خود لذت ببرید.

اصول عکاسی از دود

شدت نور

همانطور که ما معمولاً می خواهیم عکسی واضح و همراه با جزئیات از دود بگیریم، باید از سرعت شاتر بالاتر استفاده کنیم ( در لحظه از دود عکس بگیرید یا به عبارت دیگر زمان را متوقف کنید)، و عمق میدان را افزایش دهید، ISO را کاهش دهید ( تا نویز تصویر را کاهش دهید و تمام جزئیات را داشته باشید.) همه اینها نوری را که به سنسور ها می رسد کاهش می دهند بنابراین باید یک منبع نور قوی و با شدت بالا داشته باشید تا همه اینها را جبران کند.

اینکه از چه لنزی استفاده می کنید یا اینکه چه فاصله با دود دارید بستگی به شما دارد. اما اگر بتوانید از لنزی با سرعت زوم بالا و با کیفیت زیاد استفاده کنید بهترین نتیجه را می گیرید به این ترتیب می توانید لحظه ها را شکار کنید و در کمترین زمان زوم کرده از اشکال جالب یا زیبایی که تشکیل می شود و خیلی دوام ندارند عکس بگیرید من حتی قبل از اینکه نور را تنظیم کنم زوم دوربین را در ناحیه ای که دود وجود خواهد داشت تنظیم می کنم تا با روشن کردن نور در کمترین زمان ممکن لحظه ها را شکار کنم. در این حالت بهتر است فوکاس دوربین را از حالت اتومات خارج کرده باشید.

خوب برای عکس گرفتن آماده هستید؟! من از یک شاتر دستی استفاده می کنم و حتی گاه پیش می آید که برای نگاه کردن به سوژه از داخل چشمی دوربین، خود را اذیت نمی کنم. البته بعضی مواقع پشت دوربین زانو می زنم و از آنجا تنظیمات لازم را برای دوربین انجام می دهم. ولی معمولا در پشت فلاش می ایستم به دود نگاه می کنم و در بهترین زمان عکس می گیرم فقط گاهی پیش می آید تنظیمات کوچکی انجام دهم.

در هنگام عکاسی باید دوربین شما روی سه پایه باشد چون دود خود به تصویر شما نویز اضافه می کند و اگر دوربین ثابت نباشد تصویر شما کیفیت لازم را نخواهد داشت. این نوع عکاسی مانند عکاسی از افراد و حیوانات جان داری است که در حال حرکت هستند و شما باید کاملا روی هدف خود تمرکز داشته باشید و آنگاه که زمانش فرا رسید عکس بگیرید.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها