بررسی دوربین‌هایی که در فتوکینا معرفی شدند

 

«فوتوکینا» هیچ‌گاه بدون یک تکان اساسی به صنعت تصویربرداری، نمی‌آید و برود. در این نمایشگاه برندهای بزرگی مانند نیکون، کانن، الیمپوس، پاناسونیک، سونی و‌… حضور دارند و جدیدترین محصولات خود را برای خبرنگاران، عکاسان و دیگر بازدیدکننده‌‌ها به‌نمایش می‌گذارند. همه این شرکت‌‌ها بهترین محصولات خود را در فوتوکینا معرفی می‌کنند.
نمایشگاه «فوتوکینا» هر دوسال یک‌بار در ماه سپتامبر در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. نخستین‌بار نیز در سال ۱۹۵۰ میلادی برگزار شد. امسال نیز این نمایشگاه از روز هجدهم سپتامبر شروع شده و تا روز بیست‌وسوم این ماه ادامه داشت. در این نمایشگاه محصولات متنوعی در زمینه تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری، چاپ و پردازش عکس و فیلم رونمایی و معرفی می‌شوند. البته در این میان دوربین‌های عکاسی طرفداران بیشتری دارند و بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند.
در نمایشگاه امسال، ۱۲۵۱ شرکت کننده از ۴۵ کشور دنیا حضور داشتند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدید کننده از ۱۶۵ کشور جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات صنعت تصویربرداری به این نمایشگاه آمده‌ بودند. جالب است بدانید که شعار نمایشگاه فوتوکینای امسال «دنیای‌تصویر» بود. این بهانه‌ای برای میزبانی جدیدترین محصولات صنعت تصویربرداری بود.

 

کانن EOS 6D

در نمایشگاه امسال، کانن و نیکون دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای ۶D و D600 خود را که دوهزار و ۱۰۰ دلار قیمت دارند، به معرض نمایش گذاشتند؛ در‌حالی‌که الیمپوس، پاناسونیک، سونی و فوجی‌فیلم بیشتر روی دوربین‌های بدون آینه خود مانور می‌دادند و لایکا نیز new M خود را معرفی کرد. در این مقاله، ‌مروری خواهیم داشت بر دوربین‌هایی که در این نمایشگاه معرفی شدند.

 

 

کانن پاورشات G15

دوربین پاورشات G15 کانن، در واقع جایگزینی برای مدل G12 است مشخص نیست چرا کانن بعد از G12 وG14 نام دوربین بعد در این سری را G15 گذاشته است. این دوربین با بدنه کوچک‌تر و سبک‌تر از مدل‌های پیشین خود، امکاناتی همچون حسگر ۱۲٫۱ مگاپیکسل CMOS 1/1.7 اینچ، پردازنده DIGIC 5، قابلیت عکاسی RAW وقابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و حساسیت نوری ISO م۱۲۸۰۰ تا ۸۰  دارد. همچنین صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۳ اینچی با وضوح ۹۲۲ هزار نقطه و منظره‌یاب نوری نیز از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند.  از دیگر مشخصه‌های بارز دوربین پاورشات G15 در نمایشگاه فوتوکینا آلمان باید به سیستم لرزش‌گیر داخلی و لنز زوم نوری f/1.8-2.8   ۲۸ تا ۱۴۰ میلی‌متر اشاره کرد. G15 حدود ۵۰۰ دلار امریکا قیمت دارد و ماه اکتبر در فروشگاه‌‌ها خودنمایی خواهد کرد.

 

 

کانن پاورشات SX160 IS

در نمایشگاه فوتوکینا در میان سیلی از انواع مختلف دوربین‌هایی که وجود داشتند، باید به مدل پاورشات SX160 IS کانن اشاره کنیم. این دوربین جزء دوربین‌های رده متوسط تقریباً حجیم خانواده Point and Shoot سوپرزوم قرار دارد. در این نمایشگاه، کانن سه رنگ مختلف مشکی، نقره‌ای و قرمز از SX160 را به نمایش گذاشت. به رغم اندازه بزرگ این دوربین، بخش اعظم جلوی دوربین را لنز آن و همچنین فلاش دوربین اشغال کرده است. هنگامی که دوربین را در دست می‌گیرید، چندان بادوام به‌نظر نمی‌رسد.  در بالای دوربین، در سمت چپ فلاش جهنده، کلیدهای چرخشی تنظیمات، پاور و کلید بزرگ‌نمایی
۱۶ برابر قرار دارند. در پشت دستگاه نیز صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۳ اینچی به همراه کلیدهای ضبط، بازپخش، منو، نمایشگر و تنظیماتی همچون حالت ماکرو و فلاش خودنمایی می‌کنند. قیمت دوربین پاورشات SX160 IS حدود ۲۳۰ دلار امریکا اعلام شده است.

 

کانن پاورشات SX50 HS

دوربین عکاسی SX160 جزء دوربین‌های حجیم دسته‌بندی می‌شود، اما این دوربین در برابر مدل پاورشات SX50 HS کانن تقریباً لاغر است. SX50، لنز و فلاش بزرگ و بیرون‌زده دارد و بیشتر شبیه دوربین‌های DSLR به‌نظر می‌رسد. این دوربین، صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۸/۲ اینچی با قابلیت چرخش دارد؛ یعنی در صورت نیاز می‌توان نمایشگر را به زوایای مختلف چرخاند. همچنین، دوربین SX50 کلیدی اختصاصی به نام Zoom Framing Assist دارد که به کاربر کمک می‌کند تا بزرگ‌نمایی منفی داشته باشد، یعنی کادر را از حالت زوم خارج کند. این قابلیت برای کادربندی سوژه‌های در حال حرکت همچون پرندگان در‌حال پرواز بسیار مناسب است.
در بالای صفحه نمایش، کلید پخش و بالشتک منظره‌یاب قرار دارد. در سمت راست دوربین، کلیدهای ضبط، نمایشگر و منو برای دسترسی به گزینه‌هایی مانند حالت ماکرو و حساسیت نوری (ISO) قرار دارند. باقی گزینه‌های دوربین در قسمت تنظیمات آن جمع شده‌اند. البته مواردی همچون فلاش دوربین، کلید بزرگ‌نمایی ۵۰ برابر و کلید روشن و خاموش نیز در سمت راست دوربین قرار گرفته‌اند. دوربین پاورشات SX50 HS کانن، حدود ۴۸۰ دلار امریکا قیمت دارد.

 

 

کانن پاورشات S110

انگار همین دیروز بود که کانن خط تولید دوربین‌های پاورشات S100 خود را معرفی کرد. اما خیلی زود نسل بعدی این خانواده به نام پاورشات S110 در نمایشگاه فوتوکینا معرفی شدند. این دوربین جدید از خانواده Point and Shoot، وای‌فای داخلی دارد و به لطف آن می‌توان عکس‌‌ها را به‌طور مستقیم از دوربین به شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل آپلود کرد و با جی‌پی‌اس داخلی دوربین نیز عکس‌‌ها را تگ کرد. حسگر ۱/۱٫۷ اینچ CMOS 1/12 مگاپیکسل، لنز f/2.0-5.9 ۲۴ تا۱۲۰ میلی‌متری، محدوده حساسیت نوری (ISO) 80 تا ۱۲۸۰۰، صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۳ اینچی ۴۶۰ هزار نقطه‌ای که لمسی نیز هست، از امکانات و ویژگی‌های S110 هستند. صفحه نمایش لمسی این مزیت را دارد که به‌جای فشار کلیدهای فیزیکی، با لمس نمایشگر همه تنظیمات لازم را می‌توان انجام داد. این دوربین از مواد با کیفیت ساخته شده، دوام و استحکام خوبی دارد و با قیمت ۴۵۰ دلار امریکا به بازار عرضه خواهد شد.

لایکا V-LUX 4

 

لایکا در نمایشگاه فوتوکینا امسال، دوربین سوپرزوم تقریباً بزرگ خود به نام V-Lux 4 را معرفی کرد. این دوربین از نظر اسمی تشابه بسیاری با V-Lux 40 دارد اما بدنه دوربین V-Lux 4 بزرگ‌تر است و بیشتر شبیه یک DSLR کوچک دیده می‌شود. این دوربین بسیار سبک وزن است. طراحی مشکی دارد که لوگوی قرمز رنگ لایکا در جلوی دوربین خودنمایی می‌کند. در کنار لوگو نیز دستگیره بافت‌دار دوربین قرار دارد. این دوربین را از نظر ظاهری می‌توان به دوربین‌های لومیکس پاناسونیک نیز تشبیه کرد. در قسمت بالای بدنه V-Lux 4، فلاش جهنده تعبیه شده است که کلیدی اختصاصی نیز دارد. این دوربین قابلیت بزرگ‌نمایی پیوسته f2.8 دارد. این قابلیت از طریق دو کلید – یکی در بالای دوربین و دومی در کنار لنز – انجام می‌پذیرد. همچنین در پشت دوربین، دو ویزور (ویزور نوری در بالا و ویزور الکترونیک که همان صفحه نمایش ۳ اینچی است، در پایین) قرار دارند.  از دیگر ویژگی‌های دوربین باید به حسگر ۱۲/۱ مگاپیکسل، بزرگ‌نمایی ۲۴ برابر، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت فول‌اچ‌دی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و حساسیت نوری تا ۶۴۰۰ اشاره کرد. قیمت این دوربین که در حال حاضر به بازار اروپا عرضه شده است، ۶۹۹ یورو است.

 

 

لایکا D-Lux 6 و V-Lux 40

لایکا در کلن آلمان با دست پر ظاهر شده بود. دو تا از دوربین‌های کامپکت Point and Shoot این شرکت D-Lux 6 و V-Lux 40 هستند که امکانات جالب توجهی دارند. مدل D-Lux 6 بزرگ‌تر و گران‌تر از V-Lux 40 است. این دوربین بدنه مشکی دارد که لوگوی لایکا روی آن خودنمایی می‌کند. آن را باید جزء کامپکت‌های حرفه‌ای لایکا به شمار آورد. حسگر دوربین از نوع CMOS با اندازه ۱٫۷ اینچ و دقت ۱۰ مگاپیکسل است. حساسیت نوری این دستگاه بین ۸۰ تا ۱۲۸۰۰ است. در پشت دوربین D-Lux 6 صفحه نمایش ۳ اینچی و یک منظره‌یاب نوری قرار دارد. با این دوربین می‌توان با کیفیت فول‌اچ‌دی و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری و خاطرات خود را ثبت کرد. فلاش داخلی نیز به ثبت عکس‌‌ها در نور کم کمک می‌کند. مدل ارزان‌قیمت‌تر V-Lux 40، تقریباً همان مشخصات را دارد، فقط کمی کوچک‌تر است. حسگر این مدل نیز از نوع CMOS با اندازه ۱/۲٫۳۳ اینچ است. در پشت دوربین، یک صفحه نمایش سه اینچ لمسی قرار دارد که از نظر کیفیت و وضوح تصویر همچون نمایشگر مدل D-Lux 6 است. این دوربین نیز قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت فول‌اچ‌دی دارد.  دوربین V-Lux با قیمت ۵۹۰ یورو هم‌اکنون در بازار موجود است و D-Lux با قیمت ۶۹۹ یورو به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد.

 

لایکا S-System

یکی دیگر از دوربین‌هایی که لایکا در نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۲ معرفی کرد، دوربین S-System است. این دوربین به طبقه متوسط سری حرفه‌ای تعلق دارد. این مدل که نسل بعدی S2 است، همچون SLRها بسیار بزرگ و سنگین وزن است. این دوربین از نظر ظاهری شبیه مدل پیشین خود است، فقط دو کلید بیشتر دارد که در بالای دوربین تعبیه شده‌اند. همچنین سیستم فوکوس خودکار آن نیز اصلاح شده است. این دوربین تنها دوربین فعلی این شرکت است که سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای(GPS) داخلی دارد. در پشت دوربین ال‌سی‌دی ۳ اینچ قرار دارد که قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد و با شیشه گوریلا پوشیده شده است. در بالای آن نیز یک ویزور نوری قرار دارد که در شرایط خاص می‌توان از آن کمک گرفت. حسگر دوربین S-System 5/37 مگاپیکسل و از نوع CCD است. جالب است بدانید که شاتر دوربین در عرض یک هزارم ثانیه عمل می‌کند. این دوربین حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ یورو قیمت دارد و سه لنز جدید ۲۴ میلی‌متر، ۹۰-۳۰ میلی‌متر و ۱۲۰ میلی‌متر برای آن معرفی شده است.

 

لایکا M typ 240

لایکا M، قابلیت نمایش زنده (Live View) و حسگر CMOS 24 مگاپیکسل دارد و می‌تواند با سرعت‌های ۲۴ و ۲۵ فریم در ثانیه با کیفیت فول‌اچ‌دی فیلم‌برداری کند. البته داشتن این دو مشخصه برای برچسب قیمت ۸۱۰۰ دلاری چندان معقول به نظر نمی‌رسد. اما باید این نکته را در نظر داشت که تا پیش از این، هیچ دوربینی قابلیت نمایش زنده تصاویر را نداشته است.  صفحه نمایش ۳ اینچ با وضوح تصویر ۹۲۰ هزار نقطه‌ای که با شیشه گوریلا پوشیده شده است، از دیگر امکانات دوربین لایکا M است. رنگ‌‌ها و تصاویر در این نمایشگر بسیار زنده و شفاف هستند. در کنار صفحه نمایش دوربین، کلید LV قرار دارد که برای حالت نمایش فوری کاربرد دارد. همچنین کلید بازپخش نیز در کنار کلیدهای ISO، منوی تنظیمات و کلید حذف و پاک کردن عکس قرار دارد. در بالای دوربین کلید شاتر قرار دارد که با سرعت ۴۰۰۰/۱ ثانیه کار می‌کند. حساسیت نوری بین ۲۰۰ تا ۶۴۰۰، حسگر Leica Max CMOS، جی‌پی‌اس داخلی و اتصال یو‌اس‌بی نیز از دیگر امکانات لایکا M هستند. بدنه دوربین تمام فلزی و از جنس آلیاژ منیزیم است که در برابر گرد و غبار و رطوبت، مقاوم است. این دوربین اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

 

لایکا  M-E typ220

اگر ۶۹۰۰ دلار ندارید تا دوربین M9 لایکا رابخرید، می‌توانید به مدل M-E با برچسب قیمت ۵۴۵۰ دلار فکر کنید. این دو دوربین از نظر امکانات تقریباً مشابه یکدیگر هستند. M-E همچون M9 حسگر ۱۸ مگاپیکسلی دارد. البته امکاناتی همچون پورت یو‌اس‌بی داخلی ندارد و برای انتقال عکس‌‌ها و تصاویر دوربین به کامپیوتر باید از کارت SD آن استفاده کرد. صفحه نمایش ۲٫۵ اینچی ال‌سی‌دی با کیفیت ۲۳۰ هزار نقطه، ویزور نوری در سمت چپ بالا پشت و حساسیت نوری (ISO) بین ۱۶۰ تا ۲۵۰۰ از ویژگی‌های این دوربین به شمار می‌روند. این دوربین نسخه سبک شده از مدل M لایکا است.

 

فوجی‌فیلم XF1

فوجی‌فیلم دو هفته پیش از آغاز به‌کار نمایشگاه فوتوکینای آلمان، دوربینی زیبا همچون دوربین‌های قدیمی به نام XF1 معرفی کرد وسپس آن را به نمایشگاه برد تا بازدیدکنندگان از نزدیک با آن آشنا شوند. XF1، دوربینی کامپکت با اندازه ۱۰/۶۷ سانتی‌متر عرض و ۳/۰۵ سانتی‌متر عمق است. حسگر ۱۲ مگاپیکسل ۳/۲ اینچی، بزرگ‌نمایی دستی و لنز ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر f/1.8 – f/4.9 از ویژگی‌های این دوربین به‌شمار می‌روند. همچنین کاربر می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. صفحه نمایش دستگاه ۳ اینچ ال‌سی‌دی با وضوح ۴۶۰ هزار نقطه‌ای است و در پشت دوربین قرار دارد. محدوده حساسیت نوری XF1 بین ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ است و فلاش جهنده نیز در بالای دستگاه قرار دارد. یکی از ویژگی‌های جالب X-F1 این است که برخلاف بیشتر دوربین‌های کامپکت، لنز آن‌را می‌توان به‌صورت دستی چرخاند تا به فوکوس دلخواه رسید.

Banner Advertisement

«فوتوکینا» هیچ‌گاه بدون یک تکان اساسی به صنعت تصویربرداری، نمی‌آید و برود. در این نمایشگاه برندهای بزرگی مانند نیکون، کانن، الیمپوس، پاناسونیک، سونی و‌… حضور دارند و جدیدترین محصولات خود را برای خبرنگاران، عکاسان و دیگر بازدیدکننده‌‌ها به‌نمایش می‌گذارند. همه این شرکت‌‌ها بهترین محصولات خود را در فوتوکینا معرفی می‌کنند. نمایشگاه «فوتوکینا» هر دوسال یک‌بار در ماه سپتامبر در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. نخستین‌بار نیز در سال ۱۹۵۰ میلادی برگزار شد. امسال نیز این نمایشگاه از روز هجدهم سپتامبر شروع شده و تا روز بیست‌وسوم این ماه ادامه داشت. در این نمایشگاه محصولات متنوعی در زمینه تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری، چاپ و پردازش عکس و فیلم رونمایی و معرفی می‌شوند. البته در این میان دوربین‌های عکاسی طرفداران بیشتری دارند و بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. در نمایشگاه امسال، ۱۲۵۱ شرکت کننده از ۴۵ کشور دنیا حضور داشتند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدید کننده از ۱۶۵ کشور جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات صنعت تصویربرداری به این نمایشگاه آمده‌ بودند. جالب است بدانید که شعار نمایشگاه فوتوکینای امسال «دنیای‌تصویر» بود. این بهانه‌ای برای میزبانی جدیدترین محصولات صنعت تصویربرداری بود. در نمایشگاه امسال، کانن و نیکون دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای ۶D و D600 خود را که دوهزار و ۱۰۰ دلار قیمت دارند، به معرض نمایش گذاشتند؛ در‌حالی‌که الیمپوس، پاناسونیک، سونی و فوجی‌فیلم بیشتر روی دوربین‌های بدون آینه خود مانور می‌دادند و لایکا نیز new M خود را معرفی کرد. در این مقاله، ‌مروری خواهیم داشت بر دوربین‌هایی که در این نمایشگاه معرفی شدند. سونی  SLT-A99هر روز اتفاق نمی افتد که کارخانه‌های دوربین‌سازی، دوربین‌های SLR تولید و روانه بازار کنند. حتی هر سال هم این اتفاق نمی‌افتد. آخرین دوربین بسیار عالی سونی A900 نام داشت که چهارسال پیش معرفی و عرضه شد. امسال در این نمایشگاه دوربین Alpha A99 معرفی شده است که از هر دو نظر عکس‌برداری و فیلم‌برداری اچ‌دی بسیار عالی است. این دوربین با قیمت ۲۸۰۰ دلاری خود هر دو گروه عکاسان حرفه‌ای و فیلم سازها را هدف گرفته است. این دوربین با امکانات و ویژگی‌های عالی که دارد، هر دوی این‌ کاربران را راضی نگه خواهد داشت.
حسگر دوربین ۳/۲۴ مگاپیکسل از نوع Exmor است. حساسیت نوری تا ۱۰۲۴۰۰ دارد. آلفا A99 هم‌چنین قابلیتی دارد که به آن «نخستین سیستم AF دوگانه دنیا» می‌گویند. این قابلیت شامل دو سیستم AF مختلف است که مشابه سیستم ۱۹ نقطه‌ای موجود A77 است. این دوربین قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت ۶ فریم در ثانیه، عکاسی در فرمت RAW، صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۹۲۱ هزار نقطه‌ای و همچنین منظره‌یاب OLED دارد. سیستم آینه نیمه شفاف با قابلیت فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز هنگام فیلم‌برداری و Live View، سیستم ضد لرزش دست درون بدنه، سرعت شاتر از ۳۰ ثانیه تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه، فیلم‌برداری فول اچ‌دی با سرعت ۲۴ و ۶۰ فریم در ثانیه و پورت‌های مینی USB، میکرو HDMI و GPS از دیگر مشخصات این دوربین هستند. دستگاه ۷۳۳ گرم وزن دارد و باتری آن تا ۵۰۰ عکس را پاسخگو است.  سونی Alpha NEX -6آیا خط تولید NEX به مدل دیگری نیاز دارد؟ پاسخ سونی به این پرسش مثبت است. این شرکت در فوتوکینا ۲۰۱۲ مدل NEX-6 را معرفی کرد. جدیدترین دوربین بدون آینه سونی از نظر ظاهری بسیار به NEX-7 شباهت دارد. تفاوت این دو مدل چند کلید اختصاصی است که NEX-6 دارد.
این کلیدها شامل سوئیچ بین حالت نوردهی و اولویت شاتر، تنظیمات دستی، حالت‌‌های انتخاب صحنه و کلیدهای فیزیکی دیگری است که نیاز به ورود به منو تنظیمات را از بین می‌برد. این دوربین یک صفحه نمایش ۳ اینچی ال‌سی‌دی TruBlack با کیفیت ۹۲۱ هزار نقطه و یک منظره‌یاب الکترونیک ۲۳۵۹ نقطه‌ای OLED دارد.  NEX-6 در واقع یک دوربین هیبرید به شمار می‌رود که تقریباً همه امکانات یک دوربین DSLR را در بدنه‌ای کامپکت جمع کرده است. حسگر CMOS این مدل ۱/۱۶ مگاپیکسل از نوع  APS-C Exmor است. در شرایط کم‌نور نیز می‌توان از حساسیت نوری ۲۵۶۰۰ برای عکاسی بهتر کمک گرفت. همچنین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و عکاسی پیاپی با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه نیز از دیگر ویژگی‌های این دوربین سونی هستند. این دوربین از ماه نوامبر با قیمت یک هزار دلار به بازار جهانی عرضه خواهد شد. این قیمت برای بدنه دوربین به‌همراه لنز ۱۶ تا ۵۰ میلی‌متر پاور زوم است.  سونی Cybershot DSC-RX1آیا باور می‌کنید که سونی حسگر فول فریم را در یک دوربین سایبرشات کار گذاشته باشد؟ بله، واقعیت این است که RX1 سونی یک دوربین دیجیتال کامپکت است که برای حرفه‌ای‌‌ها طراحی و ساخته شده است.RX1 در واقع اولین دوربین کامپکت جهان است که یک حسگر فول‌فریم ۳۵ میلی‌متری در داخلش جاسازی شده‌است. این دوربین حسگر ۳/۲۴ مگاپیکسل Exmor CMOS دارد. همچنین لنز Zeiss Sonnar T* 35mm f/2.0 دارد. این لنز اندازه خیلی بزرگی ندارد؛ قد آن ۷/۶۲ سانتی‌متر است و ۱۱/۴۳ سانتی‌متر عرض دارد. از دیگر مشخصات این دوربین سایبر‌شات باید به صفحه نمایش ۳ اینچ ال‌سی‌دی با کیفیت ۱۲۲۹ هزار نقطه‌ای اشاره کرد. کاربران می‌توانند یک منظره‌یاب XGA OLED با قیمت ۶۰۰ دلار را نیز به این دوربین اضافه کنند تا در صورت نیاز به جای ال‌سی‌دی از آن برای کادر‌بندی استفاده کنند. در سمت چپ بالای دوربین، یک فلاش جهنده وجود دارد که می‌تواند به سمت عقب نیز تا شود. در پشت دوربین نیز در سمت راست صفحه نمایش، ۴ کلید و چرخه تنظیمات در کنار کلیدهای کنترل دستی و کلید اختصاصی فیلم قرار دارند.
از مشخصات RX1 باید به عکس‌برداری در فرمت RAW، حساسیت نوری بین ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ که قابلیت گسترده‌تر شدن یعنی بین ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ را نیز دارد، سیستم کاهش نویز مالتی فریم و فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰p AVCHD 2.0 در دو سرعت ۲۴ و ۶۰ فریم در ثانیه اشاره کرد. همچنین به لطف پورت HDMI موجود در دوربین، می‌توان فیلم‌‌ها و عکس‌های ضبط شده را در تلویزیون‌های اچ‌دی نیز تماشا کرد. RX1، سوکتی ۳٫۵ میلی‌متری نیز دارد که برای اتصال میکروفون خارجی کاربرد دارد. این دوربین با قیمت ۲۸۰۰ دلار عرضه خواهد شد. دوربین‌های فیلم‌برداری NEX-VG30 و NEX-VG900 سونیدوربین فیلم‌برداری NEX-VG900، نخستین دوربین ۳۵ میلی‌متری اچ‌دی شرکت سونی است. سونی حسگر فول‌فریم ۳/۲۴ مگاپیکسل را برای نخستین‌بار درون یک دوربین فیلم‌برداری کار گذاشته است. VG900 از لنزهای E-mount پشتیبانی می‌کند و با آن می‌توان عکس‌های باکیفیتی نیز گرفت.
به‌طوری که همچون دوربین A99 قابلیت ثبت عکس در فرمت RAW را نیز دارد اما هدف اصلی ساخت این دوربین برای تصویربرداری با کیفیت فول اچ‌دی است. با این دوربین می‌توان با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت‌های ۲۴ و ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرد. این مدل همچنین تعدادی از افکت‌های تصویری سونی را نیز همچون فوکوس نرم و حالت مینیاتور را در خود دارد. همچنین می‌توان فیلترهای رنگی و مونوکروم با کنتراست بالا را نیز به ویدیوها اضافه کرد. دوربین NEX-VG30 نیز مدل پس از VG20 است و مشخصاتی مشابه آن دارد. تنها تفاوت آن‌ها با هم حسگر VG30 است که ۱/۱۶ مگاپیکسلی و از نوع APS-C CMOS است. اگر به دنبال یک هندی‌کم با حسگر فول فریم هستید، این دوربین مناسب شماست. هر دو دوربین، صفحه نمایشی ۹۲۱ هزار نقطه‌ای با قابلیت چرخش ۲۷۰ درجه لمسی از نوع ال‌سی‌دی TruBlack و ویزور الکترونیک XGA OLED دارند. همچنین این دوربین‌‌ها زوم اپتیکال بسیار پرسرعت وبی‌صدا دارند. دوربین VG30 بدون لنز با قیمت ۱۸۰۰ دلار، به همراه لنز زوم جدید ۱۸-۲۰۰mm f/3.5-5.6 OSS سونی با قیمت ۲۷۰۰ دلار امریکا در ماه نوامبر عرضه خواهد شد. دوربین VG900 نیز ۳۲۹۹ دلار قیمت دارد و ماه اکتبر در ویترین فروشگاه‌‌ها خودنمایی خواهد کرد.

Banner Advertisement

«فوتوکینا» هیچ‌گاه بدون یک تکان اساسی به صنعت تصویربرداری، نمی‌آید و برود. در این نمایشگاه برندهای بزرگی مانند نیکون، کانن، الیمپوس، پاناسونیک، سونی و‌… حضور دارند و جدیدترین محصولات خود را برای خبرنگاران، عکاسان و دیگر بازدیدکننده‌‌ها به‌نمایش می‌گذارند. همه این شرکت‌‌ها بهترین محصولات خود را در فوتوکینا معرفی می‌کنند. نمایشگاه «فوتوکینا» هر دوسال یک‌بار در ماه سپتامبر در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. نخستین‌بار نیز در سال ۱۹۵۰ میلادی برگزار شد. امسال نیز این نمایشگاه از روز هجدهم سپتامبر شروع شده و تا روز بیست‌وسوم این ماه ادامه داشت. در این نمایشگاه محصولات متنوعی در زمینه تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری، چاپ و پردازش عکس و فیلم رونمایی و معرفی می‌شوند. البته در این میان دوربین‌های عکاسی طرفداران بیشتری دارند و بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. در نمایشگاه امسال، ۱۲۵۱ شرکت کننده از ۴۵ کشور دنیا حضور داشتند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدید کننده از ۱۶۵ کشور جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات صنعت تصویربرداری به این نمایشگاه آمده‌ بودند. جالب است بدانید که شعار نمایشگاه فوتوکینای امسال «دنیای‌تصویر» بود. این بهانه‌ای برای میزبانی جدیدترین محصولات صنعت تصویربرداری بود. در نمایشگاه امسال، کانن و نیکون دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای ۶D و D600 خود را که دوهزار و ۱۰۰ دلار قیمت دارند، به معرض نمایش گذاشتند؛ در‌حالی‌که الیمپوس، پاناسونیک، سونی و فوجی‌فیلم بیشتر روی دوربین‌های بدون آینه خود مانور می‌دادند و لایکا نیز new M خود را معرفی کرد. در این مقاله، ‌مروری خواهیم داشت بر دوربین‌هایی که در این نمایشگاه معرفی شدند. Hasselblad H5Dدوربین عکاسی جدید هاسل‌بلاد H5D نام دارد که در نمایشگاه فوتوکینا خودنمایی می‌کرد. این دوربین به سیستم True Focus II مجهز است و نسل بعدی مدل H4D است. هاسل‌بلاد در بدنه این مدل تغییراتی به وجود آورده است که از جمله باید به کلیدهای کنترلی بزرگ‌تر، منظره‌یاب بسیار شفاف‌تر و بدنه مقاوم‌تر در برابر آب و شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. حالت عکاسی RAW + JPEG جدید، لنز ماکرو زاویه عریض ماکرو و لنز ۲۴ میلی‌متری f/4.8 نیز از دیگر ویژگی‌های این دوربین هستند. جالب‌ترین مسئله در مورد دوربین H5D این است که در ماه دسامبر با حسگرهای ۴۰، ۵۰ و ۶۰ مگاپیکسلی عرضه خواهد شد. هنوز قیمتی برای این دوربین اعلام نشده است اما بدون شک چندان ارزان نخواهد بود. Hasselblad Lunarشرکت سوئدی هاسل بلاد دوربین کامپکت Lunar خود را در نمایشگاه فوتوکینا معرفی کرد. شاید نام هاسل بلاد را زیاد نشنیده باشید، اما جالب است بدانید که دوربین‌های گران‌قیمت این شرکت به لحاظ کارایی و کیفیت جزء بهترین‌ها محسوب می‌شوند و بعضی از محصولات حرفه‌ای‌ و پیشرفته آن، مشتریان بزرگی دارند، که آژانس فضایی ناسا نیز از آن جمله ‌است. هاسل‌بلاد در نمایشگاه امسال از دوربین کامپکت Lunar که گفته می‌شود در ۳۰ نسخه متفاوت عرضه خواهد شد، پرده‌برداری کرد. حسگر این دوربین ۲۴٫۳ مگاپیکسلی از نوع APS-C است و می‌تواند در هر ثانیه ۱۰ عکس پیاپی را ثبت کند. محدوده ایزوی دوربین بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ است و از یک نمایشگر ۳ اینچی و بسیار درخشان ال‌سی‌دی بهره می‌برد. در بدنه این دوربین از تیتانیوم، چوپ، چرم، فیبر کربن و فلزهای گران‌بها استفاده شده‌است. این دوربین در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۳ وارد بازار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود قیمت خرده‌فروشی آن ۶۵۲۵ دلار باشد. الیمپوس  PEN E-PM2 و PEN E-PL5هنگامی که الیمپوس نخستین دوربین OM-D خود را معرفی کرد، کاربران بسیاری را تحت‌تأثیر خود قرار داد. این دوربین، سیستم فوکوس خودکار بسیار سریعی دارد و طراحی آن همچون دوربین‌های قدیمی است که حسی نوستالژیک دارد. اکنون نوبت دوربین‌هایی با سرعت بالاست؛ دوربین‌های میکرو چهار سوم به نام‌های E-PL5 و E-PM2. هر دو مدل در نمایشگاه فوتوکینا معرفی شدند و تقریباً ویژگی‌هایی مشابه هم دارند. دوربین E-PL5 با لنز ۱۲ تا ۴۲ میلی‌متری f/3.5-5.6 حدود ۷۰۰ دلار قیمت دارد و اگر فقط خواستار بدنه دوربین باشید، باید ۶۵۰ دلار بپردازید. هر دو دوربین مذکور حسگر Live MOS 1/16 مگاپیکسل و بیشینه حساسیت نوری ۲۵۶۰۰ دارند. همچنین هر دو، یک صفحه نمایش ۳ اینچی لمسی ال‌سی‌دی با وضوح ۴۶۰ هزار نقطه، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰i و عکس‌برداری پیاپی با سرعت ۸ فریم در ثانیه دارند. هر دو مدل، فلاش خارجی و طراحی زیبایی دارند. پنتاکس K-5 II و K-5 IIsپنتاکس در نمایشگاه فوتوکینا دو دوربین DSLR جدید به نام‌های K-5 II و K-5 IIs را معرفی کرد. دوربین K-5 II حسگر SAFOX X AFم۱۶٫۲ مگاپیکسلی دارد. این حسگر عملکردی بسیار عالی در محیط‌های کم‌نور و همچنین فوکوس خودکار عالی دارد. صفحه نمایش دوربین ۳ اینچ ۹۲۵ هزار نقطه‌ای از نوع ال‌سی‌دی است. وضوح و کیفیت تصاویر در این نمایشگر بسیار خوب است و زاویه دید مناسبی هم دارد. حتماً می‌پرسید تفاوت بین K-5 II و k-5IIs این است که تقریباً نمی‌توان به‌راحتی تفاوت این دو دوربین را متوجه شد؛ مگر با نگاه کردن به نام دوربین‌‌ها که در جلوی بدنه حک شده است. اما با این وجود، IIs حدود ۱۵۰ دلار گران‌تر از K-5 II است، به این دلیل که کیفیت و شفافیت عکس‌های مدل IIs بهتر از مدل دیگر است. در بالای هر دو دوربین یک نمایشگر مونوکروم قرار دارد. K-5 II و IIs نیز به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۳۵۰ دلار هستند. کاسیو Exilim EX-ZR1000شاید شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه عکاسی، کاسیو را رقیب دوربین‌های خود ندانند. اما این شرکت در فوتوکینای سال جاری میلادی با دوربین Exilim EX-ZR1000 خود عرض‌اندام کرد. این دوربین حدود ۳۵۰ یورو قیمت دارد و نخستین دوربین این شرکت است که صفحه نمایش آن ۱۸۰ درجه کامل می‌چرخد و برای عکاسی از خود بسیار مناسب است. ال‎سی‌دی آن هچون MultiView سامسونگ ۱۸۰ درجه می‌چرخد و کاربر می‌تواند از صورت خود به‌راحتی عکاسی کند. این دوربین همچنین ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد که برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای کاربرد دارد. از جمله، باید به کلید اختصاصی حالت، حلقه لنز همه‌کاره، حساسیت نوری تا ۲۵۶۰۰ و عکاسی پیاپی ۶ فریم در ثانیه اشاره کرد. این دوربین حسگر CMOS 16.1 مگاپیکسل و پردازنده Exilim Engine HS 3 کاسیو دارد. صفحه نمایش دوربین ال‌سی‌دی ۳ اینچی است و کیفیت تصویر خوب دارد. EX-ZR1000 در ماه نوامبر عرضه خواهد شد و قیمت آن در همان زمان اعلام می‌شود.

شاید شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه عکاسی، کاسیو را رقیب دوربین‌های خود ندانند. اما این شرکت در فوتوکینای سال جاری میلادی با دوربین Exilim EX-ZR1000 خود عرض‌اندام کرد. این دوربین حدود ۳۵۰ یورو قیمت دارد و نخستین دوربین این شرکت است که صفحه نمایش آن ۱۸۰ درجه کامل می‌چرخد و برای عکاسی از خود بسیار مناسب است. ال‎سی‌دی آن هچون MultiView سامسونگ ۱۸۰ درجه می‌چرخد و کاربر می‌تواند از صورت خود به‌راحتی عکاسی کند. این دوربین همچنین ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد که برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای کاربرد دارد. از جمله، باید به کلید اختصاصی حالت، حلقه لنز همه‌کاره، حساسیت نوری تا ۲۵۶۰۰ و عکاسی پیاپی ۶ فریم در ثانیه اشاره کرد. این دوربین حسگر CMOS 1/16 مگاپیکسل و پردازنده Exilim Engine HS 3 کاسیو دارد. صفحه نمایش دوربین ال‌سی‌دی ۳ اینچی است و کیفیت تصویر خوب دارد. EX-ZR1000 در ماه نوامبر عرضه خواهد شد و قیمت آن در همان زمان اعلام می‌شود.

شاید شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه عکاسی، کاسیو را رقیب دوربین‌های خود ندانند. اما این شرکت در فوتوکینای سال جاری میلادی با دوربین Exilim EX-ZR1000 خود عرض‌اندام کرد. این دوربین حدود ۳۵۰ یورو قیمت دارد و نخستین دوربین این شرکت است که صفحه نمایش آن ۱۸۰ درجه کامل می‌چرخد و برای عکاسی از خود بسیار مناسب است. ال‎سی‌دی آن هچون MultiView سامسونگ ۱۸۰ درجه می‌چرخد و کاربر می‌تواند از صورت خود به‌راحتی عکاسی کند. این دوربین همچنین ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد که برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای کاربرد دارد. از جمله، باید به کلید اختصاصی حالت، حلقه لنز همه‌کاره، حساسیت نوری تا ۲۵۶۰۰ و عکاسی پیاپی ۶ فریم در ثانیه اشاره کرد. این دوربین حسگر CMOS 1/16 مگاپیکسل و پردازنده Exilim Engine HS 3 کاسیو دارد. صفحه نمایش دوربین ال‌سی‌دی ۳ اینچی است و کیفیت تصویر خوب دارد. EX-ZR1000 در ماه نوامبر عرضه خواهد شد و قیمت آن در همان زمان اعلام می‌شود.

Banner Advertisement

«فوتوکینا» هیچ‌گاه بدون یک تکان اساسی به صنعت تصویربرداری، نمی‌آید و برود. در این نمایشگاه برندهای بزرگی مانند نیکون، کانن، الیمپوس، پاناسونیک، سونی و‌… حضور دارند و جدیدترین محصولات خود را برای خبرنگاران، عکاسان و دیگر بازدیدکننده‌‌ها به‌نمایش می‌گذارند. همه این شرکت‌‌ها بهترین محصولات خود را در فوتوکینا معرفی می‌کنند. نمایشگاه «فوتوکینا» هر دوسال یک‌بار در ماه سپتامبر در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. نخستین‌بار نیز در سال ۱۹۵۰ میلادی برگزار شد. امسال نیز این نمایشگاه از روز هجدهم سپتامبر شروع شده و تا روز بیست‌وسوم این ماه ادامه داشت. در این نمایشگاه محصولات متنوعی در زمینه تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری، چاپ و پردازش عکس و فیلم رونمایی و معرفی می‌شوند. البته در این میان دوربین‌های عکاسی طرفداران بیشتری دارند و بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. در نمایشگاه امسال، ۱۲۵۱ شرکت کننده از ۴۵ کشور دنیا حضور داشتند و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدید کننده از ۱۶۵ کشور جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات صنعت تصویربرداری به این نمایشگاه آمده‌ بودند. جالب است بدانید که شعار نمایشگاه فوتوکینای امسال «دنیای‌تصویر» بود. این بهانه‌ای برای میزبانی جدیدترین محصولات صنعت تصویربرداری بود. در نمایشگاه امسال، کانن و نیکون دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای ۶D و D600 خود را که دوهزار و ۱۰۰ دلار قیمت دارند، به معرض نمایش گذاشتند؛ در‌حالی‌که الیمپوس، پاناسونیک، سونی و فوجی‌فیلم بیشتر روی دوربین‌های بدون آینه خود مانور می‌دادند و لایکا نیز new M خود را معرفی کرد. در این مقاله، ‌مروری خواهیم داشت بر دوربین‌هایی که در این نمایشگاه معرفی شدند.   نیکون D600 نیکون در نمایشگاه فوتوکینا امسال دوربین جدیدی را معرفی نکرد بلکه سبک‌ترین و ارزان‌ترین دوربین فول‌فریمی که همه دوستداران نیکون مدت‌ها منتظر آن بودند را یک هفته پیش از فوتوکینا به‌طور رسمی معرفی کرد. اما آن را در این نمایشگاه نیز دوباره در معرض دید بازدیدکننده‌ها قرار داده بود. این دوربین، D600 نام دارد. D600 یک DSLR فول فریم است که برچسب قیمت دوهزار و صد دلاری دارد. این دوربین ۲۴ مگاپیکسل را می توان رقیبی برای دوربین‌های EOS 5D Mark III کانن یا دوربین فول‌فریم جدید سونی یعنی Alpha A99 دانست.  دی ۶۰۰ شباهت بسیاری به دوربین دی ۸۰۰ همین شرکت دارد با این فرق که بدنه آن در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم و ضد گردوغبار شده است و پردازنده پرسرعت Exspeed III دارد. البته این امکانات در بدنه‌ای جای گرفته‌اند که حدود ۱۵ درصد از دوربین D800 سبک‌تر است.  از مشخصات دوربین D600 باید به حسگر ۳/۲۴ مگاپیکسل FX فرمت سیموس، سیستم فوکوس خودکار ۳۹ نقطه‌ای، تبدیل ۱۴ بیتی آنالوگ به دیجیتال و ویزور نوری با پوشش صد درصدی اشاره کرد. این دوربین حدود ۷۶۰ گرم بدون باتری وزن دارد و می توان گفت سبک‌ترین دوربین دی‌اس‌ال‌آری است که نیکون تا به امروز تولید کرده است. میزان حساسیت نوری این دستگاه میان ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ است که می توان تا ۲۵۶۰۰ افزایش و تا ۵۰ کاهش داد.  D600، دو جایگاه کارت حافظه اس‌دی با قابلیت پشتیبانی از SDXC و UHS-I دارد. همچنین می‌تواند با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری کند. از دیگر امکانات و ویژگی‌های D600 باید به لرزش‌گیر نوری، ویزور نوری با پوشش صددرصدی، سرعت شاتر یک‌چهارهزارم به ۳۰ ثانیه، قابلیت عکس‌برداری پیاپی با سرعت ۵/۵ فریم در ثانیه، ۲۰ دقیقه فیلم‌برداری با کیفیت اچ‌دی، صفحه نمایش ۳٫۲ اینچ ۹۲۱ هزار نقطه‌ای و باتری ۱۹۰۰ میلی آمپر ساعت با میزان شارژدهی ۹۰۰عکس با یک بار شارژ اشاره کرد.     دوربین گلکسی سامسونگ یکی از دوربین‌های جالب توجهی که در نمایشگاه فوتوکینا آلمان معرفی شد، دوربین گلکسی سامسونگ بود. این دوربین دومین دوربینی است که سیستم‌عامل آندروئید گوگل را در خود جای داده است. نخستین دوربین عکاسی آندروئیدی، Coolpix S800c نیکون بوده است. Galaxy Camera سامسونگ با نسخه جدید آندروئید، یعنی یا نسخه ۴٫۱ (ساندویچ بستنی) یا نسخه آب‌نبات ژله‌ای عرضه خواهد شد. این دوربین در دو رنگ آبی پر رنگ و سفید ساخته شده است و صفحه نمایش ۴٫۸ اینچی دارد. همچنین امکان اتصال به شبکه بی‌سیم و نصب نرم‌افزارهای مختلف آندروئید را نیز دارد.تجربه کار با این دوربین چندان متفاوت از کار با دیگر دوربین‌های معمولی نیست اما باید بدانید که هیچ کلیدی پشت این دوربین وجود ندارد که با آن کار کنید. اصولاً دوربین‌ها انواع کلیدهای تنظیمات را در پشت و کنار صفحه نمایش دارند. اما پشت این دوربین را یک صفحه نمایش لمسی بزرگ تشکیل داده است. با نیمه فشار دادن کلید شاتر که در بالای دوربین قرار دارد، کلید منو روی نمایشگر نمایان می‌شود. روی آن کلیک کنید تا مودهای مختلف عکاسی برایتان فهرست شوند. این مودها شامل Casual و Smart Pro هستند که در خود مدل‌های از پیش تعریف شده دارد و گرفتن عکس‌های حرفه‌ای را برای کاربران تازه کار آسان می‌کند. همچنین مود Expert نیز وجود دارد که کلید تنظیمات دستی PASM را روی نمایشگر نشان می دهد.
سیستم فوکوس این دوربین نیز بسیار سریع است و بسیار مشابه عملکرد فوکوس لمسی در گوشی‌های موبایل آندروئیدی است. سرعت فوکوس دوربین گلکسی سامسونگ به‌خوبی نمونه‌های مشابه دوربین‌های کامپکتی همچون دوربین خود سامسونگ یعنی EX2F نیست. سوئیچ کردن به صفحه اصلی اندروید آسان است. برای این منظور فقط باید روی کلید بازگشت موجود دربالای سمت چپ صفحه نمایش کلیک کنید. کاربر به‌راحتی‌ می‌تواند عکس‌های مورد نظر خود را با این دوربین بگیرد و سپس با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، تغییرات مورد نظر را روی آن‌ها اعمال کند و در‌نهایت عکس با کیفیت را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. از مشخصات اصلی این دوربین باید به حسگر BSI سیموس ۱۶ مگاپیکسل، زوم نوری ۲۱ برابر رو لنز زوم عریض ۱۳ میلی‌متری، صفحه نمایش لمسی ۸/۴ اینچ، حساسیت نوری (ISO) تا ۳۲۰۰، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p فول اچ‌دی، نسخه ۴٫۱ یا آب‌نبات ژله ای سیستم‌عامل اندروید، وای‌فای داخلی، جی‌پی‌اس، بلوتوث، میکرو سیم کارت برای استفاده ازاستاندارد شبکه نسل سوم و چهارم و پردازنده ۱٫۴ گیگاهرتز اشاره کرد. این دوربین همچنین اندازه ای برابر با ۱۲۸٫۷×۷۰٫۸×۱۹٫۱ میلی‌متر دارد.

 

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها