در جستجوی امر پنهان در شخصیت

آرنولد نیومن، عکاس شهیر امریکایی، در کنار یوسف کارش و ریچارد اودن، از معروف ترین عکاسان پرتره تاریخ هنر عکاسی است. نکته ای که او را از دو رقیب دیگرش در تاریخ عکاسی متمایز می کند، پرتره های محیطی اوست. هنگامی که اودن آدمهای مهم روزگارش را در استودیوی شخصی خودش و بر پرده ی سفید عکاسی می کرد، آرنولد نیومن شخصیت های مهم تاریخ هنری قرن بیستم را در محیطی که آنها در آن کار می کردند و یا بخاطر آن محیط مشهور بودند، عکاسی کرد.

تمام تاکید نیومن در این عکسها نشان دادن نکته های پنهان در زندگی و شخصیت سوژه هایش است. از جمله پرتره های معروف او، عکسی است که از اندی وارهول، نقاش معروف سبک پاپ آرت گرفته است. آشفتگی و روحیه تهاجمی اندی وارهول سبب شد که نیومن ترغیب شود تا عکسی را که از چهره ی او گرفته بصورت فوتومونتاژ در آورد. مصداق دیگر از هوشمندی نیومن پرتره ای است که او از جی. اف . کندی در روزهای نخست ورودش به کاخ سفید گرفت و بیش از هر چیز نماینگر روحیه ی بلند پرواز و ماجراجویانه و شاید بی خیال کندی است.

سیری در عکسهای او گردشی تامل برانگیز در دنیای معروف ترین های قرن بیستم است. از هنرمندان آوانگارد گرفته تا سیاستمداران تاریخ ساز قرن اخیر، همگی چهره هایی هستند که  زندگی و عقاید آنها در لایه ای از ابهام قرار گرفته است. اما با پرتره های استادانه ی آرنولد نیومن می توان راهی به سوی زوایای پنهان شخصیت سوژه هایش پیدا کرد.

آرنولد نیومن در سال ۲۰۰۶ در گذشت.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها