معرفی سیستم XF دوربین‌‌های مدیوم‌فرمت Phase One

image005

شرکت دانمارکی Phase One به تازگی مشخصات سیستم جدیدی از دوربین‌های مدیوم فرمت خود را با نام XF معرفی کرده که به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

طبق اعلام مدیران این برند معتبر ساخت لوازم عکاسی، در دوربین‌های سری XF از نوع جدید و کارآمدتری از سیستم اتوفوکوس و منظره‌یاب استفاده شده و همچنین این دوربین‌ها دارای صفحه تنظیمات لمسی خواهند بود.

مساحت سنسور دوربین‌های سیستم XF دو برابر سنسور دوربین‌های فول‌فریم DSLR است و امکان برخورداری از رزولوشن بالاتر و محدوده دینامیکی بهتری را فراهم کرده است به طوری که این محصول یکی از با کیفیت‌ترین تصاویر تولیدی دوربین‌های مدیوم فرمت را خواهد داشت.

940325_6 (1)

سنسور این دوربین‌ها می‌تواند با رزولوشن‌های مختلفی تا سقف ۸۰ مگاپیکسل خریداری شود. قطعا چنین سنسوری تضمینی برای بهره‌مندی از رزولوشن بسیار مناسب خواهد بود که دست عکاسان را در چاپ و ویرایش عکس‌هایشان بسیار باز خواهد گذاشت.

940325_13

 دوربین‌های XF همچنین از توانایی ثبت عمق رنگ ۱۶ بیتی و محدوده دینامیکی ۱۴ استاپی برخوردار هستند که امکان ثبت عکس‌هایی با دقت رنگ و نور بالا و جزئیات فراوان را فراهم می‌کند و به آسانی در شرایط نوری و فضایی مختلف قابل استفاده خواهند بود.

همچنین تنظیم دوربین‌های ۵۰، ۶۰ و ۸۰ مگاپیکسلی سری XF برای نوردهی‌های طولانی تا سقف حداکثر ۶۰ دقیقه فراهم است. این گزینه‌ای است که برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای دنیا یک مزیت مهم در کار با دوربین‌های مدیوم فرمت و تهیه عکس‌هایی با زمان نوردهی طولانی به شمار می‌رود.

940325_3

دوربین‌های سیستم XF می‌توانند با بیش از ۶۰ مدل لنز Leaf Shutter که با همکاری شرکت آلمانی Schneider Kreuznach ساخته شده‌اند کار کنند. این لنزها به خصوص توانایی ایجاد بوکه‌های بسیار مناسب در عمق میدان‌های کم را دارند و همچنین از نظر حفظ پرسپکتیو و نوعی از جلوه‌های بصری‌ که عکاسان از دوربین‌های قطع مدیوم فرمت انتظار دارند یکی از بهترین‌ محصولات بازار هستند.

940325_9

 تمامی این لنزها با توجه به بزرگ بودن سنسور این دوربین‌ها و رزولوشن بالای آنها طراحی شده‌اند و کاملا با سری XF سازگار هستند و حتی توانایی کار با سنسورهایی تا ۱۰۰ مگاپیکسل را هم دارند. این لنزهای Leaf Shutter دارای سرعت همزمانی فلاش و شاتر تا ۱/۱۶۰۰ ثانیه هستند بنابراین برای کار با فلاش به خصوص ترکیب آن با نور طبیعی و ثبت حرکات بسیار سریع سوژه در عکاسی محیطی، کارآمدتر از سایر مدل‌های مشابه مدیوم فرمت خواهند بود.

امکان استفاده از تعداد متنوعی از لنزهای Focal plane با دیافراگم‌های باز و وزن کم هم برای این دوربین‌های XF فراهم است. همچنین عکاسان علاقه‌مند به حرکات تیلت و شیفت می‌توانند از لنزهای سری TS شرکت Schneider Kreuznach بر روی دوربین‌های XF استفاده کنند.

940325_7

با استفاده از سیستم OneTouch UI در دوربین‌های XF امکان تنظیم سریع و راحت کنترل‌های مربوط به عکسبرداری و نورگیری به صورت لمسی میسر شده است. به دلیل داشتن صفحه لمسی و نیز امکان کنترل شدن از کامپیوتر، بر روی بدنه این دوربین تعداد کمتری گردونه و دکمه‌های تنظیم تعبیه شده است. این دوربین یک نمایشگر تنظیمات ۱.۶ اینچی در بالا و یک نمایشگر اصلی ۳.۲ اینچی با رزولوشن بالا در صفحه پشتی خود دارد.

940325_2

 یکی از امکانات ویژه این دوربین‌ها امکان استفاده از یک منظره‌یاب هم‌تراز با کمر عکاس (waist-level) مشابه دوربین‌های دولنزی انعکاسی است که این امکان را فراهم می‌کند که عکاس با سوژه – به خصوص ر عکاسی پرتره استودیویی – ارتباط بهتری داشته باشد. برخلاف تمام دوربین‌های دیگری که هنگام استفاده از این نوع ویزور نمی‌توانند نورسنجی اتوماتیک انجام دهند در این دوربین به دلیل نصب نوع خاصی از پلت‌فرم اتوفوکوس به نام HAP-۱ دوربین در حالت waist-level هم می‌تواند نورسنجی کند. منشور استفاده شده در ویزور ۹۰ درجه این دوربین بسیار باکیفیت است و هیچ‌گونه افت نور یا خطای کادربندی وجود نخواهد داشت.

در سیستم HAP-۱ ترکیب یک سنسور بسیار باکیفیت CMOS AF و نوعی طیف سفید برای فوکوس کردن منجر به تولید یکی از دقیق‌ترین و سریع‌ترین سیستم‌های فوکوس خودکار مدیوم فرمت شده است. همچنین در این سیستم امکانات ویژه‌ای برای فوکوس در فاصله هایپرفوکال به ازای هر لنز و عدد دیافراگم در نظر گرفته شده است.

940325_8

 طبق ادعای شرکت Phase One نرم‌افزار Capture One PRO همواره یکی از مزایای مهم در خرید دوربین‌های این برند بوده است و اکنون نسخه جدیدی از این نرم‌افزار همراه دوربین‌ به نام Capture One Pro 8.3 به طور ویژه برای سازگاری هر چه بیشتر با دوربین‌های XF طراحی شده است که به ویژه برای کار با فایل‌های RAW سریع و کارآمد است. همچنین عکاسان می‌توانند از راه این نرم‌افزار کنترل کاملی بر تنظیمات دوربین برای انجام فرایند عکاسی هم داشته باشند.

940325_5

در این دوربین مدیوم فرمت امکان استفاده از تریگر فلاش وایرلس Profoto هم وجود دارد. سیستم XF به صورت یک کل متشکل از اجزای کوچکتر طراحی شده است و علاوه بر انتخاب‌های متعدد در مورد قطعات، امکان سازگاری بدنه این دوربین با بک‌های نسل IQ و سایر قطعات ساخت شرکت Phase One هم وجود دارد.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها