معرفیSony Cyber-shot H1

3

دوربین Sony H1 که در فوریه ۲۰۰۵ معرفی گردید سعی نموده است که در یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد دوربین‌های دیجیتال، یعنی دوربینهای ۵ مگاپیکسلی سوپر زوم، جایگاهی را برای خود پیدا نماید. گرچه سونی قبلا دوربینهای زوم بالایی مانند F828 و چند مدل دیگر را قبلا به بازار داده بود، ولی H1 اولین محصول کامپکت این غول الکترونیکی است که دارای زوم بالا به همراه سیستم ضد لرزش می‌باشد. علاوه بر زوم بالای ۱۲ برابر، این دوربین دارای کنترلهای کاملی بر روی عکاسی، به همراه کنترلهای اتوماتیک قوی، مدهای نیمه اتوماتیک و دستی تنظیم نور، یک مانیتور ۲٫۵ اینچی و فیلمبرداری Vga/30 fps با فرمت فشرده MPEG می باشد.
در یک نگاه کلی، مشخصات بارز این دوربین عبارتند از:
– ۵٫۱ مگاپیکسل موثر
– لنز زوم ۳۶ – ۴۳۲ م.م. معادل (زوم ۱۲ برابر) در F2.8-3.7
– سیستم ضد لرزش اپتیکال
– مانیتور ۲٫۵ اینچ با ۱۱۵۰۰۰ پیکسل
– مبدلهای واید و تله انتخابی
– ۷ مد صحنه عکاسی
– نمایش هیستوگرام
– ۳۲ مگابایت حافظه داخلی به اضافه شکاف حافظه MS/Pro

مقایسه پهلو به پهلو

image002

در اینجا برای مقایسه H1 به همراه رقبای نزدیکش نشان داده شده اند. از چپ پاناسونیک FZ5، کانن S2 IS، سونی H1، کداک Z740 (کوچکترین امابدون ضد لرزش). همانطور که می بینید H1 یکی از بزرگترین دوربینهای این مجموعه است و از FZ5 در حد زیادی بزرگتر است.

مشخصات فنی سونی H1
قیمت: ۵۰۰ دلار
بدنه: پلاستیک و فلز
سنسور: ۲٫۵/۱ اینچ Super HAD CCD، ۵٫۳ مگاپیکسل کل، ۵٫۱ مگاپیکسل موثر
فیلمبرداری: ۴۸۰*۶۴۰ در ۱۶ یا ۳۲ فریم بر ثانیه. ، ۱۱۲*۱۶۰ در ۸ ف.ب.ث.، فرمت MPEG-1 صدای منو
لنز: ۳۶-۴۳۲ م.م. (معادل ۳۵ م.م.) با زوم اپتیکال ۱۲ برابر، F2.8-3.7، زوم دیجیتال ۲ و سیستم ضد لرزش
فوکوس: فوکوس خودکار چند نقطه ای در سه ناحیه، فوکوس مرکزی، فوکوس نقطه دلخواه، فوکوس دستی، مد ماکروی ۲ سانتیمتری
مدهای عکاسی: خودکار، برنامه ریزی شده، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم، دستی، تاریک و روشن، پرتره تاریک و روشن، پرتره، منظره، ساحل، شاتر سرعت بالا، شمع، جبران نوری بین ۲٫۰- تا ۲٫۰+ با گامهای ۳/۱
سرعتهای شاتر: ۸/۱ تا ۲۰۰۰/۱ ث. خودکار، ۲-۲۰۰۰/۱ ث. برنامه ریزی شده و ۳۰ – ۱۰۰۰/۱ ث. مد دستی
نورسنجی: چند ناحیه ای، متوسط گیر مرکزی، نقطه‌ای
حساسیت: خودکار، ۶۴-۱۰۰-۲۰۰-۴۰۰
تراز سفیدی: خودکار، نور روز، ابری، فلورسانت، تنگستن و دستی
پارامترهای تصویر: ۳ سطح کنتراست، ۳ سطح شارپنس، مد سپیا و سیاه و سفید
عکاسی پیوسته: ۱٫۳ ف.ب.ث. تا ۹ عکس
فلاش: سرخود جهنده، مدهای خودکار، اجباری، تاخیری، کاهش قرمزی چشم، برد ۳۰ سانت تا ۶٫۸ متر در واید و ۹۰ سانت تا ۵٫۲ متر در تله با ایزو اتوماتیک
حافظه: MS یا MS Pro (مموری استیک)، ۳۲ مگابایت حافظه داخلی
منظره یاب: الکترونیکی با ۱۱۵۰۰۰ پیکسل
اتصالات: USB 2.0 سرعت بالا، AV خروجی
منبع قدرت: ۲ باتری قلمی NiMH به همراه شارژر
مانیتور:LCD 2.5 اینچ TFT با ۱۱۵۲۰۰ پیکسل
تجهیزات درون جعبه: دوربین، باتریها و شارژر به همراه سیم، کابلهای USB و AV، بند دوربین، در لنز، بند در لنز، حلقه مبدل لنز، هود لنز، دیسک نرم افزارها
سایر مشخصات: سازگار با پرینت مستقیم PictBridge و PIM II، DPOF، لامپ کمکی فوکوس
وزن: ۵۹۱ گرم

نمای فیزیکی

allroundview-001

image003

3

محاسن و معایب H1محاسن دوربین– رزولوشن خوب، جزئیات لبه به لبه خوب- رنگهای عالی و نورسنجی خوب- فوکوس دقیق و سریع- تاخیر شاتر کم- کنترل پذیری عالی و کنترلهای عکاسی جامع- دکمه بسیار کارآمد و سریع برای تنظیم دستی و نیمه اتوماتیک نور- زوم ۱۲ برابر که محدوده فاسله کانونی ۳۶ تا ۴۳۲ م.م. را دراختیار می گذارد- به همراه مشخصات عکاسی خوب- فلاش قوی- سیستم ضد لرزش- نتیجه عالی مستقیم از دوربین- تصاویر کم نویز تا ایزو ۲۰۰- انحراف تصویری خیلی کم برای لنزی با این محدوده زوم- کاربرد لذت بخش و آسان- مانیتور عالی حتی در نور خیلی روشن قابل استفاده است- لامپ کمکی فوکوس خیلی قوی- عمر باتری خوب- مبدلهای واید و تله انتخابی موجود

معایب دوربین
– اندکی سافت بودن کلی وقتی عکسها را بصورت ۱۰۰ درصد نگاه کنید
– کمی مشکل فوکوس در انتهای زوم بخصوص در مد فیلمبرداری
– سیستم ضد لرزش دوربین به اندازه رقبای دوربین موٍثر نیست
– منظره یاب کوچک (هر چند واضح و روشن است)
– کنتراست و شارپ کردن پیش فرض بالا
– کمی خطای رنگی و لبه های رنگی
– بدون مد RAW یا TIFF
– حداکثر سرعت شاتر می توانست بیشتر باشد
– عکاسی پیوسته محدود

نتیجه گیری نهایی
با در نظر گرفتن این موضوع که این اولین محصول سونی در رده دوربینهای ۵ مگاپیکسلی سوپر زوم می باشد، دوربینی بسیار جالب توجه و کامل به نظر می رسد، در حالی که بیشتر سازندگانی که در این رده محصول داشته اند اکنون دومین یا سومین محصول خود را در بازار دارند. کنترل پذیری دوربین عالی است، خیلی سریع است و نتایج کار حتی در مد تمام خودکار با تنظیمهای پیش فرض، عالی است. دوربین های کمی هستند که بتوان هم به مبتدیان و هم حرفه ایها پیشنهاد کرد، اما H1 از این دسته است و دوربینی کامپکت با کنترلهای دستی نزدیک به DSLRها است و همانند S2 IS قادر به فیلمبرداری با رزولوشن بالاست. بالاتر از همه اینها، استفاده از H1 خیلی راحت و لذت بخش است و شما را مجبور می کند که بیشتر عکاسی کنید.
در مقایسه با دیگر رقبا، این دوربین در نزدیکی بالای دسته جای می‌گیرد، بخصوص اگر شما علاقمند به استفاده زیاد از کنترلهای عکاسی این دوربین هستید. کانن S2 IS (که رقیب جدی این دوربین است) دارای مانتیور کوچکتر ولی با قابلیت چرخش در دو جهت است، دارای کیفیت فیلمبرداری بهتری است، ولی به ظرفیت کارت بسیار زیادی نیاز دارد، بطوریکه روی یک کارت یک گیگابایتی بیشتر از ۷ دقیقه ضبط نمی کند و محدودیت فایلها نیز یک گیگا بایت است. S2 IS همچنین در انتهای محدوده زوم خود، اندکی در عکاسی از سوژه های متحرک بهتر عمل می کند (هر چند H1 کلا سرعت فوکوس بالاتری دارد). به هر حال، حتی در تنظیمات پیش فرض نیز خروجی H1 ترجیح دارد و کنترلها و کنترل پذیری سونی خیلی بهتر است. با دقت در نتایج عکسهای آزمایشی و مقایسه آنها با هم، بین این دو دوربین از لحاظ وضوح اختلاف خاصی مشاهده نمی شود و عکس هر دو دوربین در مشاهده با بزرگنمایی ۱۰۰% اندکی سافت است (به همراه شارپ کردن مصنوعی زیاد، بخصوص در سونی).
پاناسونیک FZ5 دارای عکسهای با جزئیات اندکی بهتر است، نتایج آن دارای پردازش مصنوعی کمتری است، کمتر مشکل لبه‌های رنگی را دارد، خیلی کوچکتر است و دارای بزرگترین و روشنترین منظره یاب در این رده از دوربینهاست. ضمنا این دوربین دارای سریعترین فوکوس – در مد فوکوس سرعت بالا- بین این سه دوربین است. اما FZ5 دارای مد فیلمبرداری جالبی نیست، کنترل دستی نور در آن اندکی سخت و ناکارآمد است و سیستم کاهش نویز آن در ایزو ۴۰۰ کیفیت تصویر را خراب می کند.
در بررسی اولیه سیستم ضد لرزش این سه دوربین به نظر می رسد که عملکرد سونی H1 اندکی از کانن و پاناسونیک ضعیفتر است، ولی تفاوت آن فاحش نیست.
در انتها باید گفت انتخاب بین این رده از دوربینها کار مشکلی است و بیشتر به این بستگی خواهد داشت که عملکرد اتوماتیک یا کنترلهای دستی دوربین چقدر برایتان مهم است و سلیقه شخصی شما چیست و نیز کیفیت فیلمبرداری دوربین چقدر برایتان اهمیت دارد. با توجه به تستها و کاری که در چند ماه گذشته با دوربینهای فوق و نیز مینولتا Z5 و پاناسونیک FZ20 صورت گرفته، برنده کاملا مشخصی بین آنها نمی توان تعیین کرد، اما برای عکاسانی که دوست دارند بر همه چیز کنترل داشته باشند، H1 می تواند اولین انتخاب باشد و صفحه مانیتور بزرگ آن یک مزیت واقعی است. اگر سونی مشکل فوکوس در انتهای محدوده زوم را اصلاح کند (که هر چند سریع است، ولی همیشه قبل از اینکه هدف را پیدا کند از آن عبور می کند) و بجای شارپنس نرم افزاری، بر روی شارپنس لنز، بیشتر کار کند، شما یک دوربین ایده آل سوپر زوم خواهید داشت.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها